Єдиний шлях, який веде до знань
- це діяльність
Бернард
Шоу
Я, Патока Людмила Миколаївна, у 2002 році закінчила з
відзнакою фізико-математичний факультет
Полтавського педагогічного університету імені В.Г.Короленка за спеціальністю
«Педагіка і методика середньої освіти. Математика та основи екноміки.» та
здобула кваліфікацію вчителя математики та основ економіки. З вересня 2003 року
працюю на посаді вчителя математики в Комунальному закладі «Полтавська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Полтавської міської ради Полтавської
області». За час роботи в школі маю досвід викладання математики з 5 по 11
класи, в 2002 році випустила клас математичного профілю крім того, з 2006 року працюю класним керівником.
Маю педагогічний стаж 18 років. Кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії, старший вчитель». Останню курсову перепідготовку проходила в вересні 2019 році при
ПОІППО.
Проблемну тему, яку я обрала для розробки та втілення у
своїй професійній діяльності - «Упровадження особистісно орієнтованого навчання
при формуванні ключових компетентностей учнів на уроках математики». Маю досвід
учителя-експериментатора, апробувала нові інноваційні педагогічні технології
направлені на розвиваюче навчання. А саме у 2010-2012 роках викладала
математику у 5, 6 класах за програмою науково-педагогічного проекту «Росток»
(Наказ Міністерства науки та освіти України від 19.10.2008 №949 «Про продовження
дослідно-експериментальної роботи з науково-педагогічним проектом «Росток» на
період до 2014 року). Концепція педагогічної
технології «Росток» базується на принципах особистісного підходу до учнів, учителя,
батьків. Потребує розглядати кожну людину як неповторну унікальну особистість,
постійно розкривати і підкреслювати її досягнення в навчально - виховному
процесі.
Працюючи за програмою «Росток»,
ознайомилася та апробувала практично на уроках діяльнісний метод навчання, який
покладено в основу цієї програми. За цим методом математичні поняття,
відношення між ними не даються в готовому вигляді. Діти «відкривають» їх
самостійно в процесі пошукової діяльності. Учитель лише скеровує цю діяльність,
подає точне формулювання алгоритмів дій. Також у програмі використовується
принцип «Мінімакс», сформульований Людмилою Петерсон, учитель
пропонує кожному учню зміст навчання на максимальному (творчому) рівні і забезпечує
його засвоєння на рівні мінімуму (державного стандарту знань). Оскільки є діти,
які можуть осягнути і засвоїти матеріал вищого рівня. За цією програмою розроблений
конспект уроку «Кратні натурального числа» та презентація до нього.
У рамках цього проекту мала можливість
працювати разом зі своїми учнями за підручниками-зошитами, розробленими в
інтерактивній формі, які реалізують особистісно орієнтований підхід до
навчання. Автори: Г.Ф.Дорофєєв, Л.Г.Петерсон. Ці
підручники навіть зовні не схожі на звичайні, бо діти можуть у них і малювати,
і вирішувати задачі , граючись-навчатися. Підручники містять значну кількість
завдань, які вимагають творчого підходу, формують здатність бачити нестандартні
шляхи розв’язання проблем, розвивають критичне мислення, уяву, фантазію. Діти,
які працювали за цією програмою, вирізнялися поміж іншими високою
результативністю, комунікативними здібностями, пізнавальним інтересом. Як
результат учень цього класу Чайка Володимир є призерами II (міського) етапу олімпіади з математики (2013 р.).
У квітні 2012 року слухачів
курсів підвищення кваліфікації учителів математики при ПОІППО ознайомила з
особливостями програми математика 5, 6 класи «Росток» і
провела відкритий урок: «Поняття логічного слідування».
Отриманий досвід інтегративно – діяльнісного
підходу до формування інноваційного мислення учня та вчителя і далі впроваджую у
своїй роботі. На своїх уроках прагну долучити учнів до активної
самостійної навчальної діяльності, прищепити усвідомлення необхідності
постійного пошуку і здобуття знань. Засобом реалізації цієї ідеї є різні
підходи до використання форм навчальної діяльності, до вибору навчального
матеріалу різного рівня складності, щоб кожен учень міг отримати посильне для
нього завдання, а виконавши його, – здобути досвід успішності та створити
особистісну ситуацію успіху. До засобів, які володіють високим розвиваючим
потенціалом, відношу проблемні ситуації, задачі з життєвопрактичним матеріалом,
експерименти, ділові ігри, активні та інтерактивні технології. При цьому
обов'язково враховую індивідуальні психологічні особливості учня, визначаю час
і темп навчання.
Своїм головним завданням, як учителя, вважаю створення на
уроці та в позакласній роботі ситуації для роздумів, міркувань, досліджень, яка
не заважає допитливості учнів, не перетворює процес навчання на навантаження
пам’яті великою кількістю правил, формул і термінів, а спонукає до формування
уміння свідомо навчатися, веде до збагачення суб’єктного досвіду учня, розвитку
його творчої особистості.
Свій урок будую так, щоб виконувалися основні
принципи особистісно орієнтованого навчання:
·
учень усвідомлює мету уроку як важливу особисто для себе (для
цього важливо вдало підібрати мотивацію навчання);
·
на уроці учень не лише щось вивчає, але й навчається учитися;
·
стосунки учитель-учень, учень-учень будуються
на основі діалогу, співпраці, взаєморозуміння, підтримки та допомоги;
·
учень засвоює зміст освіти
переважно під час активної діяльності;
·
з розумінням ставлюся до
кожного учня, здійснюю індивідуальний підхід.
Оскільки осердям особистісно орієнтованого
навчання є індивідуальність учня, то у методичну основу своєї роботи покладаю
індивідуалізацію та диференціацію навчального матералу. Пишучи конспект уроку,
обов’язково підбираю завдання трьох рівнів складності. Аналогічно здійснюю
підбір домашніх, самостійних та контрольних робіт. У доборі задач
використовую посібники, які пропонують диференційовані завдання. Часто складаю задачі
сама, причому нерідко їх героями стають учні того класу, у якому ця задача буде
розв'язуватися.
Поряд з традиційними формами навчання на
уроках активно використовую й інтерактивні. Так при подачі нового матералу
застосовуються технології «Асоціативний кущ», «Броунівський рух», «Ажурна пилка»,
які дають можливість кожному учневі, пояснюючи матеріал товаришеві, відчути
свою значущість, ріст своєї особистості. На уроках закріплення знань, умінь та
навичок поширені групові форми роботи, технології «Акваріум», «Дерево рішень»,
«Мозковий штурм», «Коло ідей», які навчають дітей математично грамотно
висловлювати свою думку, умінню терпляче вислуховувати ідею свого товариша,
виховують толерантність.
Одним із найдоступніших і перевірених на
практиці шляхів підвищення ефективності уроку вважаю відповідну організацію
самостійної навчальної роботи. Для цього використовую різні форми
організації діяльності: індивідуальні, фронтальні і групові, евристичні і
творчі роботи. Урізноманітнюю практичне застосування самостійної роботи за
допомогою роботи з книгою (складання плану відповіді, короткого конспекту,
пошук відповіді на поставлене запитання, аналіз, порівняння); вправ різного
типу (складання задач, рецензування відповідей однокласників); виконання вправ
на практичне застосування умінь і навичок; підготовка повідомлень та рефератів;
виконання індивідуальних і групових завдань; перевірочних, закріплюючих,
узагальнюючих самостійних та контрольних робіт; домашніх дослідів і
спостережень; створення і захисту проектів з метою розвитку життєвої,
соціальної, інформаційної та предметної компетентностей учня.
Учням подобається, коли я проводжу нестандартні уроки, із
задоволенням самі допомагають у їх підготовці. У молодших класах це
уроки-казки, уроки-змагання, уроки-подорожі. У старших класах практикую
лекційно-семінарську форму вивчення матеріалу, проводжу уроки ідей,
уроки-ділові ігри. Під час такої співпраці старшокласники зустрічаються з
різними життєвими або професійними труднощами, розв’язання яких потребує
математичної майстерності.
Окрему увагу приділяю проведенню уроків з комп’ютерною
підтримкою. Крім навчальних програм, які випущені під грифом Міністерства
освіти і науки України, часто при проведенні уроків використовую власноруч
створені презентації в програмі Microsoft Power Point. Учні вільно почуваються за комп’ютером, знають, що
самі можуть керувати швидкістю подачі інформації, її обсягом і глибиною.
Комп’ютер дає змогу перетворити урок або його частину на захоплюючу гру, що
позитивно впливає на підвищення інтересу до вивчення математики.
Одним із засобів зацікавлення учнів математикою, на мою
думку, є позакласна робота. Яка сприяє розвитку здібностей учнів, а також
глибинному засвоєнню ними матеріалу. Під час гурткових занять організовую розв’язання цікавих задач
та задач підвищеної складності, що розвивають кмітливість та логічне мислення. Проводжу
математичні тижні, конкурси,
підготовку обдарованих дітей до участі в олімпіадах, вступу на математичні
спеціальності вищих навчальних закладів, участь у міжнародному конкурсі Кенгуру.
І, як результат, протягом останніх років мої учні є призерами олімпіад з математики,
а саме: 2013-2014 н.р. Чайка В. (8-Б) ІІІ
місце, ІІ етап
Тараненко Т. (6-В) ІІІ місце, ІІ етап
2014-2015
н.р. Патока В. (7-В) ІІ місце, ІІ етап
ІІІ місце, ІІІ етап
2015-2016
н.р. Патока В. (7-В) ІІІ місце, ІІ етап.
У 2010 році випустила клас
математичного профілю. 22 учні проходили ЗНО, яке успішно склали.
Щоб іти в ногу з часом, постійно
удосконалюю свою майстерність: беру активну участь у роботі шкільного та
міського методичних об’єднань учителів, неодноразово була членом творчих груп
учителів міста, також очолюю методичне об’єднання класних керівників школи
слідкую за новинками методичної літератури ,шукаю інформацію в Інтернеті.
Кожен урок - це своєрідне змагання. Переконана,
якщо прагнеш до фахової досконалості, не уникаєш труднощів, любиш дітей, то
обов’язково станеш переможцем!
Немає коментарів:
Дописати коментар